czyli Dlaczego powstała Akademia?
BIG IDEAS to moje filary, najważniejsze założenia, którymi kieruję się w pracy. Są drogowskazami, które pozwalają skutecznie prowadzić indywidualne i grupowe procesy. Zawsze do nich wracam, by się upewnić, czy jestem spójna w moich działaniach.
W ustaleniu moich BIG IDEAS pomagają mi kluczowe pytania:
Jakie wartości mają dla mnie znaczenie?
Jakie życiowe postawy uznaję za cenne i dobre dla jednostki i społeczeństwa?
Gdy myślę o podopiecznych z przyszłości, jakich sobie ich wyobrażam?
Oto, czego się o sobie dowiedziałam.
POZNANIE SAMEGO SIEBIE
Niezależnie od tego, czy rozwijamy warsztat pisarski, trenujemy asertywność czy pracujemy nad projektem edukacyjnym – dążę do tego, aby osoba uczestnicząca odkryła coś nowego na swój temat.
Jest to istotne, ponieważ gdy znamy siebie, umiemy o siebie zadbać. Potrafimy określić swoje cele, skorzystać z mocnych stron, nazwać to, co wnosimy do zespołu, z którym współpracujemy. Praca ze słabymi stronami uczy nas sposobów na poradzenie sobie w trudnych dla nas sytuacjach. Uczy współpracy, proszenia o pomoc, dzielenia się zadaniami, odpowiedzialności za własną część zadań.
Zależy mi na tym, aby osoby uczestniczące w moich zajęciach poznały nie tylko świat zewnętrzny, ale również swój prywatny, niepowtarzalny świat wewnętrzny. Poznawanie swoich mocnych i słabych stron, mierzenie się z trudnymi pytaniami, które nie mają jednoznacznych odpowiedzi, doświadczanie nowego, sprawdzanie swojej strefy komfortu – to wszystko pozwala zbliżyć się do siebie samego, do rozpoznania własnego potencjału, nazwania siebie.
Takie społeczeństwo chcę tworzyć: świadome siebie.
ASERTYWNOŚĆ
Często jako nauczyciele mówimy, że chcemy wychować asertywną młodzież, podczas gdy wszelki opór z jej strony odbieramy jako złośliwość i próbujemy ten opór złamać.
Wierzę w moc dobrowolnego wykonywania zadań, które proponuje prowadzący. Jak pisał Korczak: „Wszystko, co osiągnięte tresurą, naciskiem, przemocą, jest nietrwałe, niepewne, zawodne„.
Jak radzę sobie z tym zadaniem w grupie i w procesie indywidualnym? Z pomocą Pozytywnej Dyscypliny.
Takie społeczeństwo chcę tworzyć. Chcę wychowywać do samosterowności, odpowiedzialności za własne wybory i ich konsekwencje, odważne w odmawianiu, ale i sięganiu po marzenia.
KRYTYCZNE MYŚLENIE